
WK 2026 - Arthur Theate klaar om Ngoy te vervangen: "Iedereen wil in de basis"

Nu Ngoy vrijdag (plaatselijke tijd) geschorst is voor het duel tegen Nieuw-Zeeland, lijkt Theate een belangrijke kanshebber om diens plaats in te nemen in de viermansverdediging. Zeno Debast is immers nog geblesseerd en sluit pas na de verplaatsing naar Vancouver weer aan bij de groep.
"We zijn hier met 26 spelers en iedereen wil in de basis", vertelde Theate dinsdagnamiddag tijdens het persmoment. "Als je niet speelt is er altijd een beetje teleurstelling, maar je moet aan het collectieve denken. We zijn hier als een groep. Ik probeer te tonen wat ik kan en bij te brengen wat ik kan. Nadien is het aan de coach om de keuzes te maken. We zijn met 25 fitte spelers en iedereen wil knokken voor een basisplaats."
Tegen Iran moest Ngoy na een individuele fout aan de noodrem gaan hangen op Mehdi Taremi. Het leverde hem een logische rode kaart op. "Dat is zeker niet makkelijk voor hem. Ik heb intussen met hem gepraat en we steunen hem allemaal. We hebben een goeie groep."
Meer dan waarschijnlijk kiest Rudi Garcia tegen Nieuw-Zeeland opnieuw voor een viermansdefensie. Enkel tegen Kroatië werd er drie weken geleden in een oefeninterland met drie achterin gestart. Dat pakte toen goed uit, maar Nieuw-Zeeland is niet meteen de ideale tegenstander voor zo'n systeem. "In Rijeka hebben we toen getoond dat het een optie kan zijn. Al hangt het van de tegenstander. We moeten performant zijn, of het nu met drie of vier achterin is."



